Portret DEFI.jpg

Het vak van kopersbegeleider is in de loop der jaren erg veranderd. Karina Apontoweil, sinds de zomer als kopersbegeleider in dienst bij Giesbers Rotterdam, heeft het zelf ondervonden. Ervaring deed ze op bij Dura Vermeer, het specialisme kwam toen net op. Later werkte ze bij BAM als woonadviseur, de koper stond toen al veel meer centraal en had ook meer te kiezen. Tegenwoordig reist Karina op en neer tussen Rotterdam en haar eerste project in Voorburg, waar een bedrijfsgebouw wordt getransformeerd naar 56 appartementen.

Denken in uitdagingen en oplossingen

De sloopwerkzaamheden zijn afgerond en de maatvoeringen zijn ingemeten, Karina kijkt hoe de modelwoning erbij staat: “Nu heb ik een goed beeld hoe de woningen worden. Voor mij is dit meteen al een uitdaging! Dit is mijn eerste transformatieproject en dan loop je tegen heel andere zaken aan dan bij nieuwbouw, er zijn meer beperkingen. Je kunt niet zomaar de indeling van de badkamer omgooien, want de vloer is al gemaakt. Je moet op een andere manier creatief en in oplossingen meedenken, maar dat is juist leuk. Zo vraag ik altijd welke meubels worden meegenomen en wat de afmetingen zijn, misschien kan een bank gedraaid worden als dat beter past. Dat schurkt aan tegen het werk van een interieurdesigner.”


#
Karina Apontoweil in gesprek met de uitvoerder over de maatvoeringen

De koper heeft veel meer keuze dan vroeger

Dat het vak veelomvattend is en verandert, heeft Karina in de loop der jaren zelf kunnen ervaren. Twintig jaar geleden begon ze na haar opleiding bouwkunde als werkvoorbereider bij Dura Vermeer, waar ze acht jaar werkte: “Toen deden we de kopersbegeleiding er een beetje bij, maar er was ook veel minder te kiezen, hooguit een andere kleur tegel of keukenfrontje. In de loop der jaren ontstond de gedachte dat we kopers meer moesten bieden. Tijdens mijn laatste jaar bij Dura Vermeer kwam er een kopersbegeleider in dienst, het was een opkomende functie. Dat leek mij ook heel leuk. Later werd ik woonadviseur bij BAM, daar heb ik veel geleerd. Het is een erg grote organisatie, er is veel geclusterd en bijna elk onderdeel heeft een apart team." Bij Giesbers Rotterdam is dat anders: Karina begeleidt de kopers zelfstandig, vanaf de verkoop tot en met de oplevering. Haar werk is weer uitgebreider: “Al ver voordat de woning in de verkoop gaat, ga ik me al bemoeien met een project. Denk aan het controleren van tekeningen, verkoopstukken, de technische omschrijving, contact leggen met showrooms voor tegelwerk en deuren.”


#
Het voormalige kantoorgebouw in Voorburg gaat plaatsmaken voor 56 appartementen

Spin in het web

Dat de positie van de koper van een nieuwbouwwoning in de loop der jaren veranderd is, zou voor een kopersbegeleider ook lastig kunnen zijn. Karina juicht het juist toe: “Als je een nieuwbouwwoning koopt dan geeft je veel geld uit, het is geen pakje boter. Mijn visie is zo goed mogelijk uitleggen wat iemand heeft gekocht en wat voor die woning de mogelijkheden zijn. Ik wil kopers zo goed mogelijk helpen, zodat ze de juiste beslissingen nemen voor hun toekomstige thuis. Tijdens het kopersgesprek kom je achter hun voorkeuren en bezigheden. Als iemand graag kookt, is de keuken belangrijk. Als iemand van baden houdt, dan is een bad handig. Ik stel daarom veel open vragen en ik probeer oplossingen aan te dragen waar de koper zelf nooit aan gedacht heeft. En als iets niet kan, dan kijk ik graag naar wat wél kan. Dat vinden kopers leuk. Ook vraag ik altijd wat het besteedbare budget is, dan kan ik goed meedenken over wat het handigst is om als eerste aan te pakken, de rest komt later wel. Maar ik moet ook vanuit het team meedenken, wat mogelijk is en wat niet staat wel voorop. Eigenlijk ben je een soort spin in het web, je hebt met allerlei partijen te maken.”


#
In de bouwkeet is er wekelijks overleg met de projectleider

Sleutelklaar opleveren

In Voorburg zijn alle 56 appartementen verkocht en de kopers hebben hun keuzes gemaakt. Karina heeft alle koperswensen uitgewerkt, het team is bezig dit te verwerken. Binnenkort hoopt Karina de kopers te kunnen uitnodigen voor de eerste kijkdag, voor haar en de kopers het leukste moment. Binnen Giesbers Rotterdam voelt Karina zich geland: “Mijn toekomstdroom voor dit bedrijf is dat we woningen sleutelklaar gaan opleveren. Dat niet alleen de badkamer en het toilet gereed zijn, maar ook de wanden, vloeren en keuken, zodat alleen de gordijnen nog opgehangen moeten worden. En dan kunnen verhuizen! Misschien is het zelfs wel mogelijk dat wij de gordijnen ophangen. Hoe gaaf zou dat zijn!"

Meer infomatie over Bernardus Apartments