![18009 Zevensterveld[2].jpg](https://giesbersrotterdam.nl/application/files/cache/thumbnails/0e13a375e9700b0e66db43310d49475d.jpg)
In opdracht van woningcorporatie Vidomes verzorgt Giesbers Rotterdam het groot onderhoud van ruim tweehonderd huurwoningen in wijk De Velden in Den Haag. Keukens, badkamers en toiletten worden vernieuwd, een deel van de leidingen wordt vervangen. Tijdens de ingreep blijven de huurders thuis wonen. Dat vergt begeleiding en een luisterend oor. In de modelwoning in de wijk zijn de uitvoerder van het project van Giesbers Rotterdam en een externe partij die de huurders begeleidt dagelijks aanwezig.
Strakke planning
De woningen in De Velden zijn gebouwd in de jaren negentig. Het groot onderhoud betreft 214 sociale huurwoningen. De keukens zijn aan vervanging toe en in enkele woningen zijn lekkages via de leidingen in de badkamers geconstateerd. De woningcorporatie besloot al het groot onderhoud tegelijkertijd aan te pakken. Eind augustus 2018 startten de werkzaamheden. Projectleider Wouter van Iterson van Giesbers Rotterdam heeft een strakke planning: “Elke dag worden twee woningen opgestart, per woning duurt het onderhoud acht á tien werkdagen, dat betekent dat er twintig woningen tegelijkertijd aangepakt worden. Dat is pittig, voor de huurders en voor ons. Natuurlijk ervaren huurders overlast, al proberen we die zoveel mogelijk te beperken.” De centrale ontmoetingsplaats is de tijdelijke modelwoning in de wijk, hier wordt de planning in de gaten gehouden en kunnen huurders terecht met vragen en om individuele keuzes te bespreken. Want binnen het pakket tegels en sanitair zijn er keuzemogelijkheden.
Huurdersbegeleiding
Om de huurders tijdens het groot onderhoud te begeleiden is door Giesbers Rotterdam de externe partij ‘Ladies at Work’ ingeschakeld. Het bedrijf is de spil in het overleg tussen de woningcorporatie, Giesbers Rotterdam en de huurders. Dagelijks is iemand van ‘de ladies’ in de modelwoning aanwezig. Mariëlla Mercelina: “Ik vind het leuk om de bewoners te begeleiden en te informeren over de keuzes die ze kunnen maken. Als er specifieke vragen of problemen zijn die het groot onderhoud belemmeren komen ze ook naar mij toe. Ik bespreek zoveel mogelijk met Vidomes en Giesbers Rotterdam en kijk wat voor alle partijen mogelijk is. Het leukste is als iemand graag iets wil, en je kunt dat regelen.” Tussendoor komt een huurder langs voor afdekfolie, iets later iemand die wil zien waar de nieuwe badkamerleiding komt.
Alle poppetjes op de juiste plaats
Een andere spil in het proces zit tegenover Mariëlla Mercelina, uitvoerder Ron Zeilstra van Giesbers Rotterdam. Hij let op de dagelijkse, praktisch uitvoering en planning en is centraal aanspreekpunt op de bouwplaats voor alle partijen, van huurders tot onderaannemers. “Elke dag moeten alle poppetjes weer op de juiste plaats staan. Dagelijks lopen bijna twintig vaklieden door de wijk. Ik ken niet alle huurders bij naam, maar als ik ze zie weet ik hun huisnummer en de specifieke wensen per woning. Natuurlijk is er ook wel eens wat geklaag en geregel, maar dit zijn wel hun eigen kastelen!” Een bewoner komt binnen voor Ron: “Ik dacht dat ik een hendelkraan zou krijgen want ik heb reuma, maar nu heb ik toch een gewone kraan.” Ron zoekt het uit en belt met de loodgieter. “Het gaat nu gelijk gebeuren!”
Blij met verbeteringen
Projectleider Wouter van Iterson verwacht dat het groot onderhoud in februari 2019 is afgerond. Hij had de klus liever voor het eind van het jaar geklaard, vóór de prijsstijgingen in januari. “Maar uiteindelijk doen meer huurders mee (ruim 90%) dan we aanvankelijk hadden verwacht.” En de huurders? Zijn die na afloop toch blij met de ingreep ondanks de overlast? “Doorgaans wel, dan zien ze de verbeteringen waarvoor we kwamen. Bovendien zijn ze dan ook weer voor vijfentwintig jaar van ons af! ”