• slide

In opdracht van woningcorporatie Vidomes verricht Giesbers Rotterdam het groot onderhoud van 93 sociale huurwoningen aan de Generaal Berenschotlaan in Rijswijk. Tijdens de ingreep blijven de huurders thuis wonen. Voor vragen kunnen zij terecht bij uitvoerder Ron Zeilstra, die tijdens dit project gestationeerd is in een van de woningen die hij onder handen neemt. Het is Rons talent om voor iedereen de tijd te nemen, of het nu gaat over hulp bij het omhoog takelen van een gasfornuis of bij het verplaatsen van een toiletrolhouder.

Iedereen wordt op dezelfde manier benaderd

Ron Zeilstra heeft gedurende zijn vijfentwintig jaar durende loopbaan in de bouw op ‘ontelbare’ onderhoudsprojecten gezeten. Sinds september 2019 houdt hij kantoor in dit jaren 50 appartementengebouw. Naast het bewaken van de dagelijkse planning en overleg met de vaklieden op de bouw, staat zijn deur open voor de huurders. In zijn werkkamer vol planningsschema’s is het een komen en gaan van mensen met vragen. Zeker op de dagen dat hij er alleen voor staat. Drie dagen per week verzorgt de externe partij Ladies@Work het bewonerscontact, de andere dagen zijn de vragen voor Ron. Tijdens deze vrijdagochtend tellen we binnen een uur vijf huurders die met vragen naar binnen lopen. ‘Ik ben wel wat gewend, ik doe al zo lang sociale woningbouwprojecten. Er wordt wel gedacht dat daar lastige types wonen, maar ik vind ze allemaal aardig en iedereen wordt op dezelfde manier benaderd.’ Tijdens het gesprek komt een mevrouw binnen die wil weten of er rekjes in haar meterkast gemonteerd kunnen worden. Ron weet welke rekjes ze bedoelt en vertelt haar dat ze die bij Ikea kan kopen. De montage regelt hij. Voor haar buurvrouw kan hij de toiletpot zover mogelijk naar achteren laten plaatsen en de loodgieter kan hij aan stoelhoekjes helpen voor een douchescherm. Hij pakt ze meteen: ‘Deze komen uit het eigen archief van Ron, een doos vol kramerijen’, hij wijst naar zijn gereedschapskist.

Zoete inval en huurders en vaklieden

Naast de zoete inval in de werkkamer van de uitvoerder is er ook een bewonerstelefoon. ‘Of die vaak gaat? Zo’n vijf keer per dag. Als ik iemand gemist heb dan bel ik ‘s avonds terug en als iemand heel vaak belt dan is er stront aan de knikker. Maar als de Ladies er zijn dan laat ik het zoveel mogelijk aan hun over.’ De bewonersconsulenten houden wekelijks spreekuur in Café Renové, een speciaal voor de huurders ingerichte woonkamer in een van de appartementen. ‘Ja natuurlijk gebeuren er ook vervelende dingen, waar je ook komt. Elk huis heeft een verhaal met persoonlijke problemen. Ook hierin proberen we te bemiddelen, maar dat lukt helaas niet altijd.’ Echter, hoe intensief het contact met de huurders ook kan zijn, het grote probleem zit wat Ron betreft in andere ‘poppetjes’: ‘Het wordt steeds lastiger om bouwplaatspersoneel te vinden. We werken hier met zo’n veertig man, waaronder veel Roemenen en Bulgaren. Ze doen hun werk goed maar spreken de taal niet. Kan jij je voorstellen hoe tijdrovend dat is?’

Standaard renovatie en strakke planning

Het merendeel van deze renovatie is wat Ron betreft standaard. De woningen krijgen nieuwe badkamers, keukens en toiletten, de gasleidingen worden vernieuwd en er worden voorbereidingen getroffen voor elektrisch koken. Ron telt hoeveel woning inmiddels zijn aangepakt: ‘Twee woningen per dag, een woning duurt ongeveer tien werkdagen, ik zit nu op 42 woningen en wil in dit tempo doorgaan. Daarmee redden we het netjes om vóór de afgesproken opleverdatum klaar te zijn.’ Een dame op hoge leeftijd komt binnen en vraagt om toiletzakjes, want anders heeft ze komend weekend een probleem. Ron geeft haar een zak vol. De huurster bedankt vriendelijk en wil iets kwijt: ‘Ik heb groot respect voor die gasten die in deze bewoonde huizen bezig zijn. Ik ben nu ook gelijk bezig met de bergingen, nu maar meteen doorknallen. Maar het wordt heel netjes. Fijn weekend!’