• slide

Koffiedik kijken

Wat trekt mensen toch naar die nieuwe koffietentjes? Is het de lekkere koffie, de locatie, het publiek, of is er soms een andere aantrekkende factor? Het is meestal een combinatie van deze factoren, maar één ding is zeker: koffie vormt de basis. En naar koffie is vraag. In onze ogen werkt het herbestemmen van gebouwen net zo!

De stenen zijn eigenlijk de bonen, deze vormen de basis. Hier kan nog van alles mee gedaan worden, als het technisch maar in orde is. Vergelijk dit met alle verschillende manieren waarop koffie geserveerd kan worden: doppio, ristretto, caffè lungo, caffè americano. Als wij als ontwikkelende bouwer een gebouw zien, dan zien wij een gedachte achter het gebouw, een idee over de herbestemming ervan. Samen met een architect en constructeur bestuderen wij alle mogelijke opties om de bestaande stenen in te passen, volgens de wens van de opdrachtgever.

Hiervoor moet je als organisatie goed georganiseerd zijn, maar ook slim en flexibel. Bovendien moet je een sterk netwerk hebben, een netwerk met de juiste expertises; zodat elke vorm, optie of oplossing overwogen én ook uitgevoerd kan worden.

De vraag is er in elk geval. Deze kan komen van een groep ondernemers of enthousiaste en ondernemende woningzoekenden, bijvoorbeeld in de vorm van de CPO-gedachte (Collectief Particulier Opdrachtgeverschap). Door goed te luisteren naar wensen en mee te denken in vaak gemeenschappelijke idealen, kan er een heel goed en haalbaar plan ontstaan. Vaak is dat een gebouw dat een nieuw maatschappelijk doel in de wijk moet gaan dienen waardoor er cohesie ontstaat, hetgeen wonen een stuk prettiger maakt. Het gebouw verbindt de mensen als het ware. Dat is herbestemming in optima forma.

Op die manier betaalt herbestemming zich het beste terug: de sociale revenuen van de projecten zijn hoog. Zo draag je als ontwikkelende bouwer je steentje bij aan het maatschappelijk plan van de wijk of stad.

Wie wil er met ons een bakkie koffie doen en zijn of haar herbestemmingsplan komen bespreken?